Wednesday, August 8, 2012

هتوحشني يا شهر رمضان


هتوحشني يا شهر رمضان

:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:


رمضان السنه دي كان بالنسبة ليه غير

اتغيرت حياتي 180 درجة ويارب اكون كويس

في سؤال ياريت الكل يجاوب عليه

انا طلعت بايه من رمضان ؟

انا مثلا اتعلمت حجات كتير واستفدت كتير واتغيرت كتير

بدأت اتحكم في نفسي واتحكم في مشاعري

بدأت انظر الى الحياه بنظرة تفائل

ختمت القرآن لاول مره في رمضان وبجد احساس رائع

بدأت احافظ على الصلاه في وقتها

.______________.

أخدت قرارات كتيره في حياتي وكانت صعبه

بعدت عن اي صاحب سوء كان ممكن يسحبني لطريقه

حذفت جميع ارقام التلفونات اللي عندي

حذفت جميع الايميلات

ويمكن الفكره غريبه شويه هو اني بعمل نوع من صفاء لذهني

ودلوقتي برحب بالجميع

بس وانا هوانا يعني لما لقيت نفسي

.______________.

اتعلمت في رمضان ده حكمه جميله جدا وحستها بجد

لا تسير الرياح كما تشتهيه السفن

ولازم نرضى مش نقول ليه كده يارب

محدش يعرف الخير فين

يعني مثلا انا الترم الاول جبت جيد في الكليه

وحاطط لنفسي خطه للترم التاني اني اجيب اعلى من كده

لكن حصلت ليه ظروف ملخبطه ومعقده كانت هي السبب في اني اعيد السنه

ببقى حاطط لنفسي اذاكر مادة كذا في الوقت من كذا لكذا الاقي سبحان الله صداع شديد

وممكن يعمى عليه وحالتي النفسيه كان في الضياع

حاجه تانيه

كان المفروض اني اسافر لكن سبحان الله السفر اتلغى وكان ده اخر حاجه اتوقعها

بس الحمد الله

وده خلاني اتعلم حاجه تانيه

كلمة لعله خير

كل حاجه بتحصل ممكن تكون خير

ولازم نبص للمنظور الايجابي

ويكون اللي بيحصل ده سبب في اني اقرب اكتر من ربنا

._____________________.

بجد رمضان ده اكتر رمضان حسيت فيه بلذة الطاعه

ويارب اثبت على الطريق الصح

وهيوحشني جدا الايام دي

.______________________.

في النهايه

كل سنه وانتم طيبين

وعيد سعيد على كل المسلمين يارب


وياريت لو حد شايل مني او واخد عني فكره امم مش حلوه انه مش يحكم عليه في الفتره اللي فاتت دي لاني انا كنت مش انا

هتعرفوا الفصه من بين سطور المواضيع اللي جايه ان شاء الله

وبعتذر للكل لو كان جت فتره طريقتي في الكلام كانت اممم مش تمام

لكن ده مش كان انا دلوقتي انا رجع تاني

يا رب تفهموها

هههههههههههههههههه

بحبكم كلكم في الله

10 comments:

بنوته مجنونة said...

/4/19انا سعيدة جدااا اني الاولي....الحمد لله لاول مرة عندك يااحمد
كل سنة وانت طيب وبمناسبة العيد
ويجعله عيد سعيد يارب عليك وعلي الامة الاسلامية كلها
طلعت ايه من رمضان ده
هو انا كنت حطة حاجة اخرج بيها من رمضان ولكني للاسف متحققتش
وقدر الله ماشاء فعل والحمد لله علي كل شيء ولعه خير
بس في حاتين طلعت بيهم
اني زمان كنت علطول اي حاجة ماما تقلي عليها...او مش كل حاجة كل حاجة..ساعات كنت بقول لا..فكان فيه بنا شد جاامد..في رمضان بدأت اقول حاضر علطول فالحمد لله المشاكل قلت
اتعلمت الي حد ما...اني اسامح..لله...وسامحت كل اللي غلط فيه وكل اللي اذاني في حياتي..قلت انا مسحمة كل الناس ...عشان ربنا يسامحني..ويقول لي يوم القيامة انا اولي بذلك منك
وصدقني يااحمد بيبقي شعور جميل جدااا..ان حد يعملك حاجة تضيقك..وانت تكطم غيظك..وبعدها تعفو تقول سامحت سامحت..بتحس باحساس جميل اوووي وارتياح نفسي وفرحة كبيرة اوووي
جربها مرة وشوف
لان انت لو شلت من حد....هيكون ليه ملفات عندك في مخازن الذاكرة..فكل ماتفتكره..تتضايق تتنرفز..وفي الوقت ده طبعا مش هتقدر تعمل حاجة فيه...مش هتقدر تتقدم وتبقي احسن..هيسد نفسك كده زي مابقولوا..فانت بس اللي هتبقي خسران..فاسهلك وارخصلك انك تسامح
وربنا يوفقك يااحمد يارب...وفعلا امر المسلم كله خير
يعني اي حاجة بتحصلي او بتحصلك او بتحصل لاي مسلم بتكون خير

Anonymous said...

ورجعت اول تعليق من تانى

مبروك يااحمد انك لقيت نفسك
بجد دة يفرحنا كلنا
وعقبال كل واحد مايلاقى نفسة
وعيد سعيد عليك
وكل سنة وانت طيب

تحياتى
اميرة الهدوء

ندا منير said...

مع انى معرفكش
بس بجد بجد
مبسوطة ليك قوى
ومبسوطة بالقرارات اللى خدتها واللى قدرت تغير فيها نفسك للاحسن
ودى خطوة رائعة بجد
وطالما نويت على كدة يبقى هتقدر على طول باذن الله انك تفضل للاحسن

واذا كان رمضان مشى
فانت ممكن تعمل رمضان لنفسك طول السنة
فى ايام كتير ممكن تصومها وممكت تختم القران كذا مرة فى السنة
مش شرط رمضان وبس

واتمنالك كل توفيق فى حياتك
وكل سنة وانت طيب

Abdallah Hosni said...

كـــــــــ عام وانتم الى الله اقرب ــــل

ربنا يتقبل الصيام والقيام وخوايتك الاعمال

ويرزقكم وايانا حسن الختام

:) عيد سعيد(:

Eman Eltaher said...

Koll sana wenta tayeb!!

__/''\__¸.¸.•¤**¤•^.,.•¤**¤•^.,.•¤**¤•.,.•¤**¤•^.**
'*•. .•*' ~*♥*~

!! Eid Sa3eeed !! ~*♥*~

/.•*•.\¸..•¤**¤•.^,.•¤**¤•.^.,.•¤**¤•.,.•¤**¤•^.,**

ميّويه said...

بجد بوست في منتهي الجمال
,انا فرحانة جداً للتغيير الجميل دة
وفعلاً ..محدش عارف الخير فين
يعني أنا مثلاً قدّمت في كلية الآداب قسم انجلش ومتقبلتش فيه فحوّلت تربية
ومين عارف..يمكن يكون الخير في تربية ولو كنت دخلت آداب مكنتش حنجح فيها

وكل سنة وانت طيب مع إن العيد خلص
بس مش مشكلة :)

:D :D :D

ميّويه said...

آه نسيت أقولك

مبرووووووك علي التصميم الجديد والبانر

Unknown said...

مبروووك لك أخي هالبداية الصادقة .... والصحف الجديده

= )


والله فرحت لك ... مع إني لا اعرفك !

حمامة said...

اولاً كل سنة وانت طيب
متأخرة بس معلش :)

ثانياً مبروك ع الاستيل الجديد
شيك جداً والألوانات والصور لذيذة موت
بس ياريت بقى تعملنا ستيل كده كله تفائل بلاش الاسود ده

ثالثاً عجبتنى دى

اني بعمل نوع من صفاء لذهني

كلنا محتاجين دى اوى
تعرف اعتقد كلنا لو عملناها حاجات كتير هتتفير
سعيدة بالتغير اللى عملته ف حياتك
وكله كلام صح وف الجون

ليس كل ما يتمناه المرء يدركه وربنا كاتبلنا كل خير
وزى ما قولت لعله خير او زى ما ربنا قال
وعسى ان تكرهوا شيئاً وهو خيراً لكم

ربنا يوفقك ويكتبلك الخير
ركز
مستقبلك اهم حاجة ف الدنيا
محدش هيضره ضررك غيرك

ربنا يصلح حالك ويثبتك وييسرلك الخير

:)

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

احلى حياه : : كلامك جميل يا احلى حياه ومنوره المدونه بجد :)
_______________________________
أميرة الهدوء : : يا رب ديما كده تكوني الاولى يا اميرة الهدوء :) ومنوره المدونه طبعا
________________________________
ندا منير : : كلك ذوق والله ومنوره المدونه يا ندا
_________________________________
عبد الله : : اهلا حبيب قلبي منور المدونه يا جميل
_________________________________
إيمان الطاهر : : وانتي طيبه وشكرا على زيارتك الجميله :)
_________________________________
ميويه : : اهلااااا منوره يا ميويه وكل سنه وانتي طيبه وان شاء الله خير بجد شكرا على تعليقك الجميل
_________________________________
مستر مطوع : : اهلاااااااا بجد والله ليك وحشه منور بجد المدونه
_________________________________
حمامه : : آمين يا رب وبجد منوره المدونه يا حمامه وكل سنه وانتي طيبه :)
===================================